Język niemiecki w biznesie to obszar zawodowy, w którym moim zdaniem ZAWSZE znajdziesz pracę. Niemiecki rynek charakteryzuje się jednym z najwyższych wskaźników siły nabywczej w Europie! Oznacza to, że rynek ten jest chłonny na nowe produkty i usługi.
Dla pracodawców w Polsce ważniejsza jest znajomość języka niemieckiego niż angielskiego, gdyż język angielski zazwyczaj każdy w Polsce zna (lepiej lub gorzej), a język niemiecki jest o wiele mniej popularny i trudniej jest znaleźć wykwalifikowanego pracownika.
Bardzo mało osób w Polsce zna język niemiecki tak dobrze, aby móc obsługiwać niemieckich klientów, dlatego obecne stawki za godzinę w obsłudze klienta dla osób znających tylko język angielski to około 29 zł netto, a dla osób znających język niemiecki to już 30-35 zł netto. Warto zatem uczyć się intensywniej języka niemieckiego niż języka angielskiego – moim subiektywnym zdaniem.
Przy bardzo dobrej znajomości języka niemieckiego warto również rozważyć wyjazd do Niemiec, gdzie obecnie minimalna stawka za godzinę wynosi 12 euro (rok 2023), a zatem około 54 zł.
Co zrobić, aby pracować z językiem niemieckim w biznesie? W pierwszej kolejności należy znać język niemiecki ogólny na poziomie około B1/B2, a następnie polecam skupić się na nauce fachowego słownictwa dotyczącego każdego działu w przedsiębiorstwie.
Dlaczego w pracy w biznesie wystarczy poziom B2?
Niemcy w komunikacji biznesowej używają prostych konstrukcji gramatycznych. Nie budują zdań wielokrotnie złożonych i nie szukają „kwiecistych” wyrażeń, aby wyrazić to, co mają na myśli.
W biznesie ważne jest to, aby przekazać daną informację szybko i skutecznie. Niemcy stosują zatem proste zdania, które często poprzeplatane są skrótami oraz anglicyzmami. Często w działach obsługi klienta niemieckojęzycznego są stosowane wzory odpowiedzi na konkretne zapytania. Twoim zadaniem jest zatem jedynie dostosowanie szablonu do danej sytuacji.
Język niemiecki w biznesie składa się również z powtarzających się czasowników, które są wykorzystywane w różnych kontekstach. Np. czasownik „ausstellen“ oznacza wystawianie czegoś, np. faktur („Rechnung ausstellen“), ale w formie rzeczownikowej „die Ausstellung“ może też oznaczać wystawę.
Spójrz na słówko „stellen“ w tym kontekście. Prawda, że jest często używane w biznesie? Oczywiście z różnymi przedrostkami.
STELLEN
💙 etwas herstellen – produkować coś, np. produkty
Przykładowe zdanie: Ich stelle Produkte her. (Ja produkuję produkty).
💙 jemanden einstellen – kogoś zatrudnić, np. pracowników; możliwe też: anstellen
Przykładowe zdanie: Ich stelle einen Mitarbeiter ein. (Ja zatrudniam współpracownika).
💙 etwas zustellen – doręczać coś, np. paczki
Przykładowe zdanie: Ich stelle Pakete zu. (Doręczam paczki).
💙 etwas ausstellen – w tym kontekście: wystawiać coś → w tym przypadku faktury
Przykładowe zdanie: Ich stelle Rechnungen aus. (Wystawiam faktury).

Dlaczego należy znać słówka z każdego obszaru biznesowego, aby móc powiedzieć, że zna się Wirtschaftsdeutsch (język biznesowy)?
Jeśli ktoś chce być naprawdę dobry w jakimś obszarze biznesu, to tak naprawdę powinien znać cały mechanizm tworzenia wartości dodanej dla klienta. Biznes to nie tylko sprzedaż.
Wszystko zaczyna się już od zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników, którzy będą wizytówką danej firmy. Ich zadowolenie z pracy będzie przekładało się na pomysłowość dotyczącą tworzenia produktu lub usługi, następnie będzie miało przełożenie na szybką dystrybucję produktu, a kolejno na sprawną rachunkowość w firmie. Dlatego aby być dobrym w biznesie, trzeba rozumieć działania każdego działu przedsiębiorstwa.
A do tego potrzebne są specjalistyczne słowa dotyczące każdego działu w przedsiębiorstwie.
Jak nauczyć się biznesowego języka niemieckiego?
Biznesowego języka niemieckiego należy uczyć się tylko i wyłączenie od osób, które pracowały już kiedyś w biznesie w Niemczech. Jeśli będziesz wybierać podręczniki napisane tylko przez teoretyków, przekonasz się, że teksty są za bardzo skomplikowane, a słownictwo przestarzałe.
KSIĄŻKI I PODRĘCZNIKI
Polecam Ci moje podręczniki do nauki biznesowego języka niemieckiego na różnych poziomach: podstawowym i zaawansowanym. Niektóre z nich są wzbogacone dodatkowo fiszkami, kursem newsletterowym lub nagranymi lekcjami wideo. Jako osoba, która miała szansę na zdobycie doświadczenia zawodowego w Niemczech w działach: marketingu, HR oraz logistyki, mogę Cię zapewnić, że wszystkie słowa, które zawarłam w tych książkach, były stosowane w praktyce.
KURSY BIZNESOWEGO JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Książki książkami, ale nic nie zastąpi efektów w nauczaniu, jakie zapewnia uczestnictwo w kursie grupowym, w którym masz kontakt zarówno z doświadczonym nauczycielem, jak i z innymi osobami, które również się uczą. Zastanów się, co najlepiej pamiętasz ze swojej przeszłości. Zapewniam Cię, że te sytuacje, które wzbudziły w Tobie emocje. Relacje z ludźmi zawsze wzbudzają emocje, więc nauka z innymi to idealny sposób, aby szybciej zapamiętać prezentowane wiadomości.
Kursy biznesowego języka niemieckiego prowadzę w ciągu roku akademickiego na Uniwersytecie Otwartym Uniwersytetu Warszawskiego, a w czasie wakacji w ramach swojej firmy. Zapisz się na listę zainteresowanych, a będę wiedzieć, że jest sens organizować taki kurs nawet podczas wakacji.

STUDIA PODYPLOMOWE
Jeśli jesteś już po licencjacie, to opcją do rozważenia są studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim, których jestem pomysłodawczynią i w tym roku (2023 r.) również kierowniczką. W czasie tych studiów nie tylko poznasz fachowe słownictwo, ale przede wszystkim nauczysz się rozwiązywać codzienne problemy przedsiębiorstwa. Prawie całe studia są prowadzone online, więc bez względu na to, gdzie przebywasz, będziesz w stanie w nich uczestniczyć.
Warto zainwestować w siebie i nauczyć się biznesowego języka niemieckiego!
Zgodnie z badaniami wynagrodzeń firmy Sedlak&Sedlak z 2002 r. osoby znające język angielski mogą liczyć na wynagrodzenie do 13 000 zł, a język niemiecki do 14 135 zł brutto.
Źródło: Wynagrodzenia osób z różną znajomością języków obcych w 2022 roku – wynagrodzenia.pl